آری، حاكمیت مستضعفان كه به معنای حاكمیت معیارهای درست انسانی است، تحولاتی ریشه‏ای در همه ابعاد زندگی پدید می‏آورد و در نتیجه زندگی راه درست‏خویش را می‏یابد و انسانها همه به زیستی شایسته دست می‏یابند و محیط طبیعی و منابع آن از هرگونه تخریب و تباهی مصون می‏ماند و چنان دورانی پیش‏می‏آیدكه‏انتظارهمه‏انسانهااست. نیز مستضعفان طبق وعده الهی دین واحد الهی را بر اجتماعات حاكم می‏سازند و با تئوریهای دینی جامعه انسانی را دگرگون می‏كنند و این پندار واهی و پوچ را كه ادیان الهی به دنیا كاری ندارند و تنها به مسائل آخرتی می‏پردازند، كنار می‏زنند و ثابت می‏كنند كه دین خدا در همه ابعاد حیات انسانی نقش اصلی را بر عهده دارد و مادیت و معنویت و بعد این دنیایی و آن جهانی زندگی انسان را سامان می‏دهد و دین در متن زندگی است و نه جدا از آن و این موضوع در اصل عقیده به موعود آخرالزمان كاملا نهفته است كه موعود آخرالزمان برای گسترش عدالت در جامعه‏های انسانی قیام می‏كند و اوضاع ستمبار و آشفته زندگی بشری را از میان می‏برد و دنیای مردم را به نظم می‏آورد چنانكه آخرت ایشان را. بنابراین اندیشه حذف دین از زندگی دنیایی و تبعید دین به حوزه مسائل آخرتی، با عقیده به موعود آخرالزمان بكلی ناسازگار است. چون بیشترین تاكیدی كه در تعالیم اسلامی موضوع آخرالزمان بر آن شده است عدالت اجتماعی است نه اصل خداباوری یا پرهیزپیشگی شخصی و درونی و روحی حتی می‏توان گفت كه صفت‏بارز و آشكار و عمومی كه در اكثریت قاطع تعالیم ما درباره موعود آخرالزمان بدان اشاره شده موضوع عدل و عدالت است (3) و دین یك حقیقت این دنیایی است و به زندگی مردم در متن جامعه‏های انسانی نظر دارد و مشكلی است كه انسانها هنوز برای آن راه حلی عملی و عینی نیافته‏اند. بنابراین‏درپرتو حاكمیت مستضعفان، دین نقش اصلی خویش را ایفا می‏كند و به متن زندگیها و به ژرفای آن گام می‏گذارد و ریز و درشت مسائل فردی، خانوادگی و اجتماعی را در هر مقوله و زمینه، سامان می‏بخشد و اندیشه‏های ضددینی را كه به تبعید دین از متن زندگی پرداخته‏اند، رسوا می‏كند.









منبع:   http://www.montazeran.ir/2008-09-21-13-27-40/sokhanrani/348-degargoniravabet.html

نوشته شده در تاریخ شنبه 11 آذر 1391    | توسط: مدیر    |    | نظرات()