تبلیغات
سایت ظهور | مجمع وبلاگ نویسان مهدوی - مطالب هفته دوم آذر 1391

فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول

فرجام قاتلان امام حسین(ع) + جدول

هم محرم سال ۶۱ هجری، حادثه‌ عظیم قیام عاشورا، شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان رقم خورد. قیامی که حضرت اباعبدالله(ع) برای برپایی و اقامه دین مبین اسلام، همراه خانواده خویش، حج خود را نیمه‌تمام رها کرد و برای ادای رسالت مهمی به سوی کربلا حرکت کرد.

افراد بسیاری در واقعه عظیم عاشورا به ایفای نقش در جبهه حق و باطل پرداختند. آنهایی که دل در گروی محبوب حقیقی نهاده بودند، در یاری امام زمان خویش بر یکدیگر سبقت ‌گرفته، عاشقانه از حریم ولایت و حرمت فرزند رسول خدا(ص) دفاع و حمایت کردند.

اما گروهی که فریفته مال و مقام دنیوی شده بودند در جبهه مقابل حق، ایستادند و سرنوشتی ذلت‌بار را برای خود در دنیا و آخرت رقم زدند.

«تکیه خبر» با استناد به دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع)، فهرستی از اصلی‌ترین دشمنان کاروان حسینی(ع) و چگونگی مرگ آنان تهیه کرده است که در جدول زیر ارائه می‌شود:

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 13 آذر 1391    | توسط: مدیر    |    | نظرات()

انقلاب مهدی و دگرگونی روابط اجتماعی (بخش آخر)

آنچه تا كنون گفته شد، تبیین برخی از ابعاد این آیه كریمه است كه از دوران آخرالزمان و موعود آن سخن گفته است. روشنتر از این آیه كه در زمینه حاكمیت دین بر كل اجتماعات انسانی است و به انقلاب نهایی و جهانی موعود آخرالزمان اشاره دارد، آیه دیگری است درباره همین موضوع یعنی حاكمیت طبقه مستضعف در دوران موعود آخرالزمان: «وعدالله الذین امنوا منكم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا...» (4) خداوند آنان را كه ایمان آوردند از شما و نیكی‏ها كردند، وعده داد كه بیقین ایشان را در زمین خلیفه كند، چنانكه آنان را كه از پیش بودند خلیفه ساخت و دینشان را باز بگستراند، آن دین كه بپسندید برای آنان و هم آنان را از پس بیمی كه دارند، بی‏بیمی دهد و ایمنی... در این آیه كریمه از خلافت‏بر زمین در پرتو تمكن و قدرت دینی سخن رفته است كه مؤمنان صالح فرمانروایان زمین می‏شوند و در پرتو ایمان و باور دینی و حاكمیت‏بخشیدن به اصول و فروع دین، به ساختن جامعه‏ای انسانی می‏پردازند و انجام تاریخ انسان پس از آنهمه نابسامانیها و ناهنجاریها به سامانی الهی و دینی می‏رسد. پس در همین زیست فیزیكی و دنیایی، آنكه آخرین حرف را می‏زند و پناه راستین بی‏پناهان تاریخ می‏گردد و انسانهای دربند و مظلوم را رهایی می‏بخشد حاكمیت دینی و تفكر الهی است و میداندار اصلی و نقطه پایان تاریخ به دست دین و تفكر دینی است نه به دست تفكر ظالمانه سرمایه‏داری غربی و نه اصول مادی كمونیستهای شرقی. كه این هر دو در تجربه و عمل از سامان‏بخشی به محدوده كوچكی از جامعه‏های انسانی، درمانده‏اند و در بند كوچكترین و نازلترین تمایلات خودخواهی و خودپرستی گرفتارند. محور دیگری كه در حاكمیت مستضعفان نهفته است مبارزه با سرمایه‏داری است. زیرا طبقه حاكم كه در عینیت و عمل با تمام وجود خویش استضعاف و محرومیت را لمس كرده‏اند و از مشكلات آن احساسی راستین دارند، هیچ‏گاه با سرمایه‏داری سازش نمی‏كنند و میدان را برای یكه‏تازیهای قشر مرفه و شادخوار باز نمی‏گذارند و همه راههای نفوذ آنان را در بخشهای حیاتی جامعه سد می‏كنند. این ماهیت راه و كار مستضعفان است كه هیچ‏گاه با عامل اصلی محرومیت كنار نیایند و ریشه آن را در جامعه بشری بخشكانند و این راهی است كه از آغاز نهضتهای انبیا مورد نظر بوده است. چنانكه قرآن كریم همواره این بعد از قیام پیامبران را ترسیم كرده است كه با طاغوتان و سلطه‏طلبان مالی درگیر شدند همان سان كه با سلطه‏طلبان سیاسی و نظامی. در قرآن كریم می‏خوانیم: «و لقد ارسلنا موسی بایاتنا و سلطان مبین الی فرعون و هامان و قارون فقالوا ساحر كذاب‏» (5) ما موسی را با آیات خود و حجتی آشكار فرستادیم به سوی فرعون و هامان و قارون گفتند كه او جادوگری دروغگو است. روشن است كه از جمله اهداف این پیامبر الهی چنانكه سرنگونی نظام سیاسی فرعونی‏است، سرنگونی نظام سرمایه و ثروت‏اندوزی نیز هست كه سمبل آن در آن روزگار قارون بوده است. آری در آن دوران سراسر عدل است كه سرمایه‏داری و سلطه آن بر جامعه‏های بشری پایان می‏یابد و توده‏های مظلوم بشری از زیر یوغ سلطه این طبقه زالوصفت رهایی می‏یابند و هرگونه بهره‏كشی ظالمانه از میان می‏رود و استثمار، این پدیده شوم، ره نیستی و زوال می‏پوید و این لازمه طبیعی حاكمیت طبقه پایین و مستضعف است كه به دوران سیاه ظلم قشری اندك بر توده‏های عظیم انسانی پایان دهد.








  پی‏نوشتها: .سوره واقعه (56)، آیه‏3. .
 سوره قصص (28)، آیه 5. . به كتاب «عصر زندگی‏» فصل «عدالت اجتماعی‏» از نویسنده رجوع شود. .
 سوره نور (24)، آیه‏56.
. سوره غافر (40)، آیات 24-23.
 منبع: ماهنامه موعود شماره 10-11 









منبع:        http://www.montazeran.ir/2008-09-21-13-27-40/sokhanrani/348-degargoniravabet.html

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 12 آذر 1391    | توسط: مدیر    |    | نظرات()

انقلاب مهدی و دگرگونی روابط اجتماعی (بخش ششم)

آری، حاكمیت مستضعفان كه به معنای حاكمیت معیارهای درست انسانی است، تحولاتی ریشه‏ای در همه ابعاد زندگی پدید می‏آورد و در نتیجه زندگی راه درست‏خویش را می‏یابد و انسانها همه به زیستی شایسته دست می‏یابند و محیط طبیعی و منابع آن از هرگونه تخریب و تباهی مصون می‏ماند و چنان دورانی پیش‏می‏آیدكه‏انتظارهمه‏انسانهااست. نیز مستضعفان طبق وعده الهی دین واحد الهی را بر اجتماعات حاكم می‏سازند و با تئوریهای دینی جامعه انسانی را دگرگون می‏كنند و این پندار واهی و پوچ را كه ادیان الهی به دنیا كاری ندارند و تنها به مسائل آخرتی می‏پردازند، كنار می‏زنند و ثابت می‏كنند كه دین خدا در همه ابعاد حیات انسانی نقش اصلی را بر عهده دارد و مادیت و معنویت و بعد این دنیایی و آن جهانی زندگی انسان را سامان می‏دهد و دین در متن زندگی است و نه جدا از آن و این موضوع در اصل عقیده به موعود آخرالزمان كاملا نهفته است كه موعود آخرالزمان برای گسترش عدالت در جامعه‏های انسانی قیام می‏كند و اوضاع ستمبار و آشفته زندگی بشری را از میان می‏برد و دنیای مردم را به نظم می‏آورد چنانكه آخرت ایشان را. بنابراین اندیشه حذف دین از زندگی دنیایی و تبعید دین به حوزه مسائل آخرتی، با عقیده به موعود آخرالزمان بكلی ناسازگار است. چون بیشترین تاكیدی كه در تعالیم اسلامی موضوع آخرالزمان بر آن شده است عدالت اجتماعی است نه اصل خداباوری یا پرهیزپیشگی شخصی و درونی و روحی حتی می‏توان گفت كه صفت‏بارز و آشكار و عمومی كه در اكثریت قاطع تعالیم ما درباره موعود آخرالزمان بدان اشاره شده موضوع عدل و عدالت است (3) و دین یك حقیقت این دنیایی است و به زندگی مردم در متن جامعه‏های انسانی نظر دارد و مشكلی است كه انسانها هنوز برای آن راه حلی عملی و عینی نیافته‏اند. بنابراین‏درپرتو حاكمیت مستضعفان، دین نقش اصلی خویش را ایفا می‏كند و به متن زندگیها و به ژرفای آن گام می‏گذارد و ریز و درشت مسائل فردی، خانوادگی و اجتماعی را در هر مقوله و زمینه، سامان می‏بخشد و اندیشه‏های ضددینی را كه به تبعید دین از متن زندگی پرداخته‏اند، رسوا می‏كند.









منبع:   http://www.montazeran.ir/2008-09-21-13-27-40/sokhanrani/348-degargoniravabet.html

نوشته شده در تاریخ شنبه 11 آذر 1391    | توسط: مدیر    |    | نظرات()